Patienten verbeteren zorg

Maaike Schnabel reageerde op de Twitter-oproep van Zilveren Kruis Achmea, waarin mensen gevraagd werd aan te geven wat Achmea Zorg beter kan doen. Het resultaat een interview in het magazine Mijn Zorg van Achmea.

Patiënten verbeteren zorg

1 juli 2010

Maaike Schnabel reageerde op onze Twitter-oproep waarin we mensen vroegen aan te geven wat Achmea Zorg beter kan doen. Lees meer over haar initiatief voor 'The Caretakers'.

‘Laatst had mijn buurvrouw haar heup gebroken’, vertelt zorgontwikkelaar Maaike Schnabel. ‘Ik wist dat niet en had best een keer de stofzuiger door
haar huis willen halen. Als mijn buurvrouw een oproep had geplaatst op een social media platform, zoals Twitter of Hyves, dan had ze niet van heinde en verre mensen hoeven optrommelen om extra zorg te krijgen. Veel mensen willen best iets vooreen ander doen, maar ze moeten het wél weten.’

Omdat Maaike weet hoe social media een rol kunnen spelen als het om zorgverlening gaat, bedacht ze samen met haar partner Coen van de Steeg “The Caretakers”, een platform van, voor en door patiënten die er hun idee voor zorginnovatie kunnen poneren. Ze wonnen er de tweede prijs mee in de Nederlandse Health 2.0 wedstrijd voorzorginnovatie.

Maaike werkt al jaren binnen de gezondheidszorg aan diverse nieuwe ontwikkelingen, zoals het landelijke EPD. Ook heeft ze persoonlijk een aantal keer medische zorg nodig gehad, waardoor ze merkte dat er nog veel verbeterd moet worden in de zorg.

‘Dan kom je erachter waar je precies behoefte aan hebt,’ vertelt Maaike. ‘Tegenwoordig vinden mensen elkaar vaak via social media. Daarom wil ik graag meedenken over het gebruik van webtoepassingen of mobiele toepassingen,
waarbij het initiatief vanuit de patiënt komt. Naast “The Caretakers” zijn Maaike en haar partner dan ook bezig met de ontwikkeling van twee andere initiatieven met de patiënt als uitgangspunt. ‘Zo willen we mantelzorgers bij elkaar gaan brengen binnen een social community. Het andere initiatief is onze “Mood-o-Meter”, een gevoelsthermometer. Daarbij is het de bedoeling om per mobiele telefoon, of via de Mood-o-Meter website, aan te geven hoe je je voelt. Je kunt dan je zorgverlener, maar ook vrienden en familie, toegang geven tot die gegevens. Dat geeft inzicht. Zo kan een chirurg na een operatie bijvoorbeeld patronen herkennen. Als elke patiënt de derde dag na eenzelfde operatie pijn blijkt te hebben, kan de medicatie daarop worden aangepast bij toekomstige patiënten. En als uit de Mood-o-Meter blijkt dat alles goed gaat, is een controleconsult minder vaak nodig. Dat scheelt de zorg geld.’

Het originele artikel vindt u hier

06-11-2012 WeHelpen.nl is live!
06-09-2012 We helpen
13-02-2012 Mission On Wheels
11-02-2012 LIVE! “Caire is in the air”
31-01-2012 Verslag Zorgmarkt Enschede

Inloggen community

Onthouden op deze computer

Aanmelden